torsdag 14. november 2013

Varsler (Lanius excubitor)

Gjensyn med en liten tøff jeger. Denne Varsleren er helt sikkert den samme som hadde vinterterritoriet sitt her i fjor. Vertfall dukket den opp i samme tretoppene lang kornåkeren for å speide etter bytte, og den brukte den samme nypebusken til å lagre det i. Varsleren hamstrer nemlig bytte, som består av smågnagere, småfugl og større insekter, og da er en kvass nypebusk en fin plass.
Den har for vane å sitte synlig til på utkikk-poster i trær eller ledninger, mens den speider etter bytte. Fuglen kan også stille på Tårnfalkvis når den jakter. Det var akkurat det som plutselig hente når jeg var på veg nedover åkeren den dagen for å ta noen bilder. Før jeg var riktig klar stupte fuglen ned fra tretoppen og stillte et par meter over bakken, det varte bare noen sekunder før den stupte videre ned i graset. Etter det så jeg at den lettet med noe i beina, og fløy nedover mot nypebusken. For og ikke skremme vekk fuglen fra bytte ventet jeg litt, før jeg forsiktig nærmet meg. Den var ganske tillitsfull, noe som ikke er vanlig for denne arten, den husket meg nok igjen etter i fjor. Etter en god stund flyr den med en bit bort i et annet tre for å gjemme unna litt, da trakk jeg meg vekk og lot den vær i fred. Håper på flere gjensyn i løpet av vinteren. Her er noen bilder, det første er fra november i fjor, de andre fra dette møte nå 08. november.









2 kommentarer:

  1. This species has been seen frequently in southern Ontario this year. Always a great discovery.

    SvarSlett